powernap

Powernap alle feiten op een rij

Powernap

Een powernap: is het wel of niet goed voor je? Veel moeders met (jonge) kinderen slapen niet goed. Niet alleen in de eerste maanden na de geboorte van je kindje wordt je nachtrust regelmatig verstoord, maar ook met oudere kinderen moet je regelmatig je bed uit. Veel oudere kinderen hebben namelijk last van slaapproblemen.

Je bezoekt je kids ’s nachts met liefde en plezier, maar overdag voel je je wel behoorlijk moe en futloos door de vele keren dat je ’s nachts uit je bed moet. Omdat je je regelmatig moe voelt, speel je al een tijdje met de gedachte om even lekker een dutje te doen. Maar zijn die zogeheten ‘powernaps’ eigenlijk wel goed voor je? Het antwoord op deze vraag lees je in dit artikel.

Een slechte nachtrust compenseren

Veel moeders doen overdag een dutje om hun slechte nachtrust te compenseren. Het klinkt misschien logisch: overdag even extra slapen, omdat je in de nacht niet genoeg rust hebt kunnen pakken. Toch is het niet zo dat een kort dutje jouw tekort aan nachtrust compenseert. Slaap je slecht? Dan is het belangrijk om eerst te proberen je nachtrust te verbeteren. Helaas is dit niet gemakkelijk met jonge kinderen. De fase van de slechte nachtrust is in dit geval gewoon een fase waar je doorheen moet.

Je hersenfuncties verbeteren met een powernap

Met een powernap kun je je slechte nachtrust niet compenseren, maar een dagelijks dutje kan je wel helpen je hersenfuncties te verbeteren. Een powernap verbetert je geheugen, maar ook je concentratievermogen en zelfs je creativiteit. Ook fijn: jouw dagelijkse dutje zorgt ook voor een verlaagde kans op diverse infecties en hart- en vaatziekten.

Wel of geen natuurlijke powernapper?

Het is belangrijk om te weten dat je enkel van de voordelen van een powernap kunt profiteren als je een natuurlijke powernapper bent. Een natuurlijke powernapper slaapt licht tijdens een dutje. Hij of zij wordt na 20 tot 30 minuten vanzelf wakker en voelt zich direct alert en energiek. Een niet-natuurlijke powernapper slaapt te diep. Hij of zij wordt niet vanzelf wakker, maar slaapt te lang en te diep door. Het gevolg? Een niet-natuurlijke powernapper voelt zich niet alert en energiek na een dutje, maar juist moe en slaperig.

Ongeveer 40 procent van de bevolking is een natuurlijke powernapper. De kans is dan ook groot dat ook jij van nature goed kunt dutten. Het kan echter ook zo zijn dat je geen natuurlijke powernapper bent. In dit geval kun je dat dagelijkse dutje beter links laten liggen, want jij zal je na het powernappen juist slaperiger en vermoeider voelen dan voorheen.

3 tips voor een goede powernap

Ben je geen natuurlijke powernapper? Dan kun je ervoor kiezen helemaal niet te dutten, maar je kunt jezelf ook aanleren een goede powernapper te worden. Onderstaande tips helpen je hierbij.

Tip 1: slaap maximaal 20 tot 30 minuten

Om je alert en energiek te voelen na een dutje, slaap je maximaal 20 tot 30 minuten. Slaap je langer, dan kom je in een andere slaapcyclus en voel je je na het dutten juist moe. Een natuurlijke powernapper wordt na 20 tot 30 minuten vanzelf wakker. Een niet-natuurlijke powernapper heeft dit geluk niet. Als je een niet-natuurlijke powernapper bent, moet je dus een wekker zetten om te voorkomen dat je te lang slaapt.

Tip 2: test verschillende dutjes uit

Na een powernap van 20 minuten voel je je alert en verbeteren je motorische vaardigheden. Als je iets langer slaapt (30 minuten), kun je beter beslissingen nemen na je powernap. Ook is een langere powernap goed voor je creativiteit.

Wij raden je aan verschillende dutjes te testen. Dit doe je door de ene keer 20 minuten te slapen en de andere keer 25 minuten of 30 minuten te gaan liggen. Bepaal vervolgens voor jezelf wat voor jou het beste werkt. Als je dit weet, kun je iedere dag een powernap met de juiste lengte inplannen.

Tip 3: doe je dutje op het juiste moment

Het beste moment voor een powernap is in de vroege middag, direct na de lunch. Na het eten voel je je wat slaperig en dan kun je best even gaan liggen. Op andere momenten van de dag kun je ook een dutje doen, maar dan zijn de positieve effecten van de powernap wel minder duidelijk aanwezig. Wij raden je dan ook aan om even lekker te gaan liggen als je net je lunch achter de kiezen hebt. Doe geen powernap meer na 15.30 uur. Dan kun je ’s avonds minder goed in slaap vallen.

Liefs Zomerzoen

Angeliek Nelissen is al 15 jaar ondernemer en eigenaar van Zomerzoen en KusTerug. Wil je lezen hoe zij 3 bedrijven runt en ook nog moeder is van 2 kids?  Klik dan hier.

Of van mijn andere bedrijven Zomerzoen en KusTerug. Klik hier voor de blogs van Zomerzoen en hier voor de blogs van KusTerug.

Op KusTerug hebben we elke week weektoppers. Producten die we aanbieden met flinke kortingen. Je vindt ze hier.

Op Zomerzoen hebben we altijd messcherpe acties om een vet kinderbed te kopen. Klik hier voor de acties.

Doe jij ooit een powernap? Wij zijn er benieuwd hoe lang jouw powernap duurt.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *